Tuesday 13 September 2011

Kematian Suatu Ketetapan Yang Pasti..

Assalamualaikum..

Pada kali, penulis nak 'share something' yang berkenaan dengan tajuk kt atas nie..
Ingat tak, kes kemalangan yang terjadi kat perlis baru-baru nie yang melibatkan pelajar-pelajar dan pemandu yang naik van.  kemalangan nie berlaku dekat dengan kilang gula..dan yang tak disangka-sangka terhempap ngan pokok-pokok besar kat kawasan tu. Yang bagusnya tujuan perjalanan mereka nie baik dan bukannya buat benda x elok pun.

what on your mind now?? think it deep into your heart..
Jadi..'point' kt sini ialah:

  • setiap dari kita inginkan pengakhiran hidup yang husnul khatimah (pengakhiran yang baik)..nikmat nie x kan datang bergolek kalau x ada usaha yang jitu.
Dalam firmannya" Aku tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum itu melainkan diri kaum itu sendiri"

  • kita juga x tahu bila kematian/ajal akan tiba..mungkin tengah berjalan,makan,solat,belajar n dll..suatu kematian itu telah pun ditetapkan dan x terlewat @ awal sedikit pun. untuk mencapai husnul khatimah, kita kenalah memenuhi setiap inci hidup kita dengan melakukan amalan yang soleh/baik.kalau tengah buat perkara jahat tetapi mati..bukankah namanya mati" katak"..rugi kan..

  • jadi, nak mulakan perubahan janganlah sekaligus/drastik kerana takut x berkekalan lama..mulakan satu demi satu tetapi dengan cara istiqamah/berterusan. penulis sendiri masih berusaha untuk berubah dah marilah berubah bersama..bukan kerana Makhluk/benda@orang lain tetapi BERUBAHLAH KERANA ALLAH..
TANYALAH PADA DIRI:

  1. Siapa perlu berubah?
  2. bila perlu berubah?
  3. berubah kerana siapa?..
"tanya akal,jawabnya iman,
ketuk hati, perbaiki diri.."


Akan Bersambung/to be continue........

2 comments: