Saturday 11 June 2011

Kembali pada hakikat...

Assalamu'alaikum..
Bersyukur kita kehadrat ilahi dengan izinNYA dapat kita merasai nikmat iman dan nikmat Islam.  Lantas itu, terdapat beberapa perkara yang kita perlu muhasabah semula agar diri tidak terlalu leka / lalai dibawa arus kenikmatan duniawi semata - mata. Seharusnya, seseorang muslim perlu bijak dalam urusan duniawi dan ukhrawi/akhirat.
     
     Hati - hati kita diumpakan seperti sebuah " komputer" yang canggih.  Bila mana ia jarang 'diservis' , maka mudahlah ia diserang 'virus'.  Begitu juga diumpakan dengan hati -hati kita.  jadi kita hendaklah selalu 'update' hati kita dengan perisian yang terbaik bagi mengelakkan daripada rosak begitu sahaja.
     
     Untuk tidak menyamakan diri kita seperti komputer tadi, kita perlulah berbalik semula pada hakikat kita diciptakan oleh Allah S.W.T.  Sebelum kita dilahirkan ke dunia lagi, kita telah pun berjanji kepada Allah untuk menjadi khalifah yang dapat memakmurkan muka bumi.

  •      Allah telah berfirman "tidak aku jadikan jin dan manusia melaikan untuk beribadat kepada ku.."
         (surah Adz-Dzaariyaat 51:56)

  • "kamu umat terbaik dilahirkan untuk manusia..mengajak kepada kebaikan dan mencegah daripada kemungkaran"
         (surah Ali 'Imran:110)  

          Wahai sahabat harapan Islam..,
          
           "Andai Islam seperti sebuah bangunan usang yang hampir roboh..maka akanku berjalan ke seluruh dunia mencari jiwa - jiwa muda.  aku tidak ingin mengutip dengan ramainya bilangan mereka, tapi aku inginkan hati -hati yang ikhlas untuk membantuku dan bersama membina kembali bangunan usang itu menjadi sebuah bangunan yang tersergam indah"

(Imam As-Syahid Hassan Al-Banna)

                                                  <ketuk akal, tanya Iman di hati>


2 comments: